Mijn mobiel internet instellen

Het is onnodig om je mobiel internet zelf in te stellen. Je kan meteen internet gebruiken wanneer je de simkaart in je toestel hebt geplaatst.

Wanneer het toch niet lukt, kijk je best even je instellingen na. Dat kan op de volgende manier: 

  1. Staan je APN (Access Point Name) instellingen goed? Via APN maakt een operator verbinding met het internet. De APN instelling die wij gebruiken is "mworld.be" (zonder gebruikersnaam of wachtwoord).
  2. Op de website van onze netwerkleverancier Orange vind je een handig overzicht over hoe je je instellingen aanpast (per toestel). Het is de ideale manier om je instellingen te verifiëren. Wij gebruiken namelijk dezelfde! 
  3. Lukt het nog steeds niet? Stuur ons een bericht en we zoeken samen een oplossing! 

Heeft Neibo 4G?

Ja! Neibo gebruikt het 4G-netwerk van Orange en biedt daarom de 4G kwaliteit van Orange aan. 

Hoe kan ik mijn netwerkdekking bekijken?

Neibo is een virtuele operator die het netwerk van Orange Belgium gebruikt. Voor de kwaliteit van het netwerk zijn wij dus afhankelijk van Orange Belgium. Je kan de netwerkdekking raadplegen op deze interactieve kaart van BIPT. 
Het bereik op een specifiek adres kan je raadplegen op de website van Orange. 

Indien je vermoedt dat er een netwerkstoring is, kan je het callcenter contacteren om dit even te dubbel checken. Het callcenter kan je contacteren op 1989 of support@neibo.be van maandag tot vrijdag van 08u tot 20u. 

Wanneer zal 5G beschikbaar zijn bij Neibo?

Na 4G komt 5G, een nieuw netwerk dat onder meer ultra-snel mobiel internet mogelijk maakt. Momenteel is dit nog niet beschikbaar bij Neibo. 
De nieuwe technologie zal binnen enkele jaren beschikbaar zijn. In België zal het uitrollen van 5G wellicht in 2022 gebeuren. 

Hoe staat Neibo ten opzichte van 5G?

Neibo is een virtuele mobiele operator, althans momenteel. Dat betekent dat we voor ons netwerk antennes huren van een andere operator. In ons geval is dit Orange Belgium. We kunnen ons dus niet voor of tegen de installatie van 5G antennes in België uitspreken aangezien we geen eigen antennes hebben. Wat we wel kunnen is bepalen of we al dan niet 5G-abonnementen zullen aanbieden. 

Dat is een beslissing die door onze algemene vergadering (en dus de coöperanten) kan genomen worden. Op dit ogenblik is het nog iets te vroeg om dit voor te leggen aangezien de introductie van 5G in België nog geen duidelijke startdatum kent. 

Wat is roaming?

We spreken van roaming wanneer je België verlaat en je apparaat of tablet een buitenlands netwerk gebruikt. 

Tussen alle telecomoperatoren van de wereld zijn overeenkomsten gesloten zodat die elkaars klanten kunnen ontvangen. Wanneer je in het buitenland je toestel gebruikt, zal dit connectie maken via een netwerk waarmee onze leverancier (Orange) een akkoord heeft. 


Bijvoorbeeld: je gaat op vakantie naar Frankrijk. Zodra je de grens oversteekt zal je apparaat zich connecteren met een lokale operator zoals Orange France of SFR.  Dat is roaming!

Is roaming gratis?

Sinds 2017 moet je geen roaming kosten meer betalen wanneer je reist in een land dat deel uitmaakt van de Europese Unie. Je verbruik blijft hetzelfde als wanneer je in België zou blijven. 

Op onze pagina “Tarieven en Voorwaarden” vind je alle landen die deel uitmaken van de Europese Unie. 

Wanneer is roaming wel betalend?

Wanneer je op reis gaat buiten de Europese Unie moet je wel roaming betalen. Dat geldt dus ook voor de Europese landen die geen deel uitmaken van de Europese Unie zoals Zwitserland, Turkije, Monaco, San Marino, Andorra, Farroereilanden Op onze pagina “Tarieven en Voorwaarden” vind je een duidelijk overzicht van de kostprijs voor deze landen. 

Wat is het verschil tussen roaming en internationaal bellen?

Internationale communicatie ontstaat wanneer je vanuit België iemand in het buitenland (zowel binnen als buiten de EU) contacteert. In dit geval gelden de internationale tarieven die je kan vinden op de pagina “Tarieven en Voorwaarden”.