Waarom zijn de abonnementen van Neibo niet goedkoper?

De kracht van Neibo ligt in de meerwaarde en aandacht voor de lokale, duurzame economie en voor haar coöperanten. Het is niet de bedoeling om een prijzenbreker te worden aangezien we op die manier onze ethische principes moeilijker kunnen naleven. 

We mikken op een marktconforme prijs die ons in staat stelt rendabel en impactvol te worden. 

De voorgestelde abonnementsformules kunnen nog steeds wijzigen indien die te veel afwijken van het bestaande aanbod op de markt. 

Zal Neibo deelnemen aan 5G in België ?

Als kleine speler zonder eigen netwerk, heeft Neibo momenteel weinig zeggenschap over de introductie van 5G in België. Wel zullen we de coöperanten laten kiezen of zij 5G al dan niet in hun pakket willen.

We vinden het als coöperatie ook erg belangrijk om onze coöperanten correct en zorgvuldig te informeren over gsm-gebruik. Daarom zullen we in de toekomst hierover een lezing organiseren. 

Kunnen we niet gebruikte sms’en, belminuten en data overzetten naar de volgende maand?

Dit is voorlopig niet voorzien, maar zal onderzocht worden. 

Wat is de reden voor het vrijwillig opstappen van de bestuursleden?

De bestuurders zijn opgestapt omwille van privéredenen, in het bijzonder een gebrek aan tijd en veranderingen in hun leven. Lucas is vader geworden en woont niet meer in Brussel, Louise denkt erover na om België te verlaten en heeft het te druk op haar werk momenteel. Zo volgen beide nog het project maar kunnen de tijd niet vrijmaken om te zetelen in de raad van bestuur. 

Hoe wordt de onafkelijkheid bewaakt tijdens het kiezen van nieuwe bestuursleden?

De selectie van de leden van de raad van bestuur wordt niet enkel door de gedelegeerd bestuurder gekozen. Uiteindelijk is het de Algemene Vergadering (en dus de coöperanten) die beslissen over de nieuwe bestuurders. Het is wel zo dat de helft van de voorgestelde bestuursleden door de garanten is geselecteerd. Dit is om de ethische koers van het project te bewaken.

U kan bijkomende informatie vinden onder artikel IV van de statuten

Zal Neibo ook prepaid kaarten aanbieden?

We zullen momenteel enkel postpaid abonnementen aanbieden. Als de interesse van klanten en coöperanten voor prepaid groot is, zullen we onderzoeken of we die kunnen aanbieden. Momenteel is de interesse hiervoor niet groot genoeg om de kost te rechtvaardigen. 

Zal er een formule voorzien zijn voor “groot verbruik” tegen een competitief tarief?

Momenteel hebben we nog geen pakket groot verbruik, maar het is interessant om de optie te onderzoeken. De abonnementen die we voorstelden zijn nog niet definitief en kunnen nog veranderen. 

Is het niet belangrijk om een aanbod te creëren dat beter rijmt met de noden van jongeren?

De voorgestelde abonnementen zijn te herbekijken. Neibo zal sowieso haar best doen om zo goed mogelijke formules aan te bieden voor al haar klanten en coöperanten. 

Hoe ziet de verdeling van het aantal aandelen eruit?

Categorie A: 6 (de zes garanten)
Categorie B: 11 (rechtspersonen)
Categorie C: 2 200 (burgers)

Gemiddeld koopt een burger tussen de twee en de vier aandelen. Een overzicht van de garanten kan u hier vinden. 

Heeft Neibo plannen in verband met dualsim/e-sim?

Op dit moment nog niet, maar we volgen de evolutie op de voet. E-sim kan erg interessant zijn voor Neibo omdat we op die manier het versturen van fysieke simkaarten kunnen overslaan. Zo besparen we wat kosten.  

Hoeveel mensen (FTE) werken er momenteel bij Neibo?

Bij Neibo werken momenteel het equivalent van 2,6 FTE. Noémi (0,8), Quentin (0,8) et Dries (1). 

Kunt u wat bijkomende uitleg geven over de kostenpost 615100 uit de resultatenrekening?

Het bedrag dat we vermelden is vrij hoog. Dat komt onder er heel wat 
kosten zijn ondergebracht.

Neibo betaalde een consultant om een grondige marktanalyse uit te voeren
 
inclusief een onderzoek naar mogelijke tarieven. Daarnaast bevat de
 
kostenpost de betaling aan UP!. Zij regelden de fondsenwervingscampagne
 
en kregen een percentage van de geïnvesteerde fondsen als vergoeding.


Onze gedelegerd bestuurder Quentin wordt ook via de kostenpost betaald 
net zoals de vertaling van de statuten.


Dat alles zorgt ervoor dat de kostenpost vrij hoog oploopt. Omdat Neibo 
nog geen klanten (en dus geen inkomsten) heeft, valt dit extra op.

Het percentage van Effortel is nog niet gekend. Vormt dit geen risico?

Er is geen groot risico aangezien de maximum prijs die we zullen betalen al gekend is. 

Momenteel proberen we dat maximum nog wat te verlagen. 

Voor het eerste jaar is er trouwens een maximum van 5000 euro, en voor het tweede jaar een maximum van 10 000 euro. Daardoor bespaart Neibo 250 000 euro (als alle hypotheses uit het financieel plan ingevuld worden).